Chicken MaTa

Dagens lunch blev Chicken MaTa, det var jätte länge sedan jag lagade det. Vet inte riktigt varför vi (Jag och Johanna alltså) började kalla den för Chicken MaTa, vi kan ju inte ta åt oss all ära. Det är ju från början Janina vi har fått receptet ifrån.

1 kg               Kyckling (eller quorn)

4 dl                mjölk

100g              kokos

                       Margarin

2 st                gula lökar
1 st                röd paprika
1 st                buljongtärning
1 tsk              salt

1 krm            svartpeppar

½ - 1tsk         sambal oelek

1 tsk              gurkmeja
1 msk            färsk riven ingefära lr 1 tsk malen
1 msk            mjöl

2 dl                matlagningsyoghurt

(½ msk           mango chutney)
  1. värm mjölken, i med kokosen. Låt stå och dra tills det svalnar. (Jag använder ibland en burk kokosmjöl istället, det går lika bra.)
  2. Dela kycklingen i bitar och bryn i stekpanna. Salta och peppra. 
  3. Skala och klyfta löken.
  4. Dela, kärna ur och strimla paprikan.
  5. Fräs grönsakerna i smör ett par minuter.
  6. Sila ner kokosmjölken i grytan, pressa ur kokosen med en sked.
  7. Låt såsen koka upp, lägg i quorn/kyckling och låt koka 3min.
  8. Tillsätt mjöl, kryddor och matlagningsyoughurt.
  9. Tillsätt mango chutney, om ni vill jag brukar hoppa över det!

Serveras med kokt ris, liten sallad.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi var på Irland och de frågade vad rätten hette, lite snabbt knåpade vi ihop Chicken MaTa, men jo Aninaj ska ha äran ;) Kram

2008-09-20 @ 17:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0