Fisk och saffranssoppa

Hittade ett nytt och gott recept igår på ica's hemsida, en fisksoppa.

Fisk- och saffranssoppa
 
Ingredienser


1 gul lök
1-2 morötter (ca 200 g)
4 potatisar (ca 400 g)
2 msk mild olivolja
3 msk konc fiskfond
1 l vatten
2 dl crème fraiche smaksatt med saffran och tomat
1 ask körsbärstomater (250 g)
500 g fiskfilé, t ex torsk, hoki eller sej (jag använda torsk)
 

Gör så här
1.Skala och hacka löken. Skala och skiva moroten tunt. Skala, dela och skiva potatisen tunt.
2.Fräs lök, morot och potatis i olivolja ett par minuter.
3.Tillsätt fiskfond och vatten. Sjud i ca 10 minuter under lock. Vispa i crème fraiche och koka ihop ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Dela och lägg i tomaterna.
4.Skär fiskfilén i kuber och lägg i kastrullen. Sjud försiktigt i 5 -6 minuter.
 
Om man vill kan man smaksätta  Créme fraichen själv med lite saffran och tomatpure. Jag valde att köpa färdigsmaksatt, men tänkte prova att göra det själv nästa gång.


Ikväll tänkte jag att de skulle bli laxpaj, har snott receptet av cissy från hennes blogg. www.receptakuten.blogg.se.

Kommentarer
Postat av: Cissy

Hej! Vad god den lät, soppan :) och snygg tallrik! Jag ska skaffa mig svarta tallrikar nån gång, och fyrkantiga hehe. Roligare att äta då inbillar jag mig :P Laxpajen är himmelskt god! Lycka till med den! Kramar

2008-10-10 @ 17:31:21
URL: http://flumflummedcisseliciss.blogg.se/
Postat av: Cissy

Hej! Vi testade soppan igår, men den föll oss inte riktigt i smaken då. Däremot idag när vi värmde resterna var den himla god faktiskt! Hur gick det med laxpajen? Kramar

2008-10-26 @ 19:18:01
URL: http://flumflummedcisseliciss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0